فناوری همگرا | داده‌های ژنتیکی دام‌ها را نرم‌افزارهای بومی با بهره‌مندی از هوش مصنوعی تحلیل می‌کند

فناوری همگرا | داده‌های ژنتیکی دام‌ها را نرم‌افزارهای بومی با بهره‌مندی از هوش مصنوعی تحلیل می‌کند


زمان مطالعه : 2 دقیقه
کد خبر : 82439
یک شرکت دانش‌بنیان با انجام تعیین ساختار ژنتیکی گاو با استفاده از نمونه خون، برای نخستین‌بار در کشور، دام‌های برتر به لحاظ ارزش تولیدمثلی را مشخص می‌کند.

بـا توجـه بـه اهمیـت تحلیل داده‌هـای ژنتیکـی در جهـت اصلاح دام، یکـی از دلایل اعتمـاد دامـداران ایـران بـه واردات محصـولات مرتبـط بـا دام هم‌چـون اسـپرم گاوهـای خارجـی، بررسـی‌های ژنتیکـی است کـه شـرکت‌های خارجـی بـر روی آن انجـام داده‌انـد کـه ایـن کار عملاً در داخـل ایـران هرگز بـه صـورت جـدی انجام نشـده اسـت و دامـداران بایـد نمونه‌هـای خـون گاوهـای خـود را بـرای ارزیابـی ژنومیکـی بـه خـارج از کشـور ارسـال می‌کردنـد.

 

شرکت دانش‌بنیان هومـن ژن پـارس پـس از ارائـه محصولات و خدمات فناورانه در حوزه انسانی، با بررسـی مشـکلات دامداران و دغدغـه آنهـا، گامـی موثـر در ایـن راسـتا برداشته است.

 

منطبق بر هوش مصنوعی

به گفته دامون نشتاعلی مدیرعامل شرکت هومن ژن پارس، صنایـع مرتبـط بـا دام ماننـد دامداری‌هـای صنعتـی، ایسـتگاه‌های اسـپرم، شـرکتهای واسـطه انجـام ارزیابـی ژنومیک، فروشندگان و صادرکنندگان گاو شیری و همچنین مراکز انتقال جنین و آی‌وی‌اف، از مشـتریان این محصول هستند.

تحلیل داده‌های ژنتیکی انجام‌شده با استفاده از فناوری روز دنیـا و همچنیـن تولید نـرم‌افزارهای بومی بر اسـاس اسـتانداردهای کالـج ژنتیـک پزشـکی و ژنومیـک آمریـکا و منطبـق بر هـوش مصنوعی صورت می‌گیرد.

 

بی‌نیـازی از ارسـال بـه خـارج

با توجـه به اینکـه فارموژن، اولیـن ارائه‌دهنـده خدمات ژنومیـک در زمینـه اصلاح‌نـژاد در ایران اسـت، از جمله مزیت‌هـای این محصـول می‌توان به انجـام تمامـی مراحـل کار در ایـران بـدون نیـاز بـه ارسـال نمونه‌هـای ژنتیکـی بـه خـارج از کشـور و سرعت بالای ارائه خدمات اشاره کرد.

با این دستاورد، ضمن مشخص‌شدن ارزش اقتصادی هر دام و استفاده بهینه از آنها، آمیزش هدفمند و مدیریت هوشمند و اقتصادی گله صورت می‌پذیرد.

 

قیمـت مقـرون‌بـه‌صرفـه

این فناوری، دارای کیفیـتی بـالا و قیمـت مقـرون‌بـه‌صرفـه بوده و از توانایـی بـه‌روزرسـانی داده‌هـای تحلیـل‌شـده و افزایـش تعـداد صفات مورد بررسـی در صـورت وجود جمعیـت مرجـع داخلـی همـراه بـا صفـات فنوتیپـی برخوردار است.

 

همگرایـی زیسـت‌فنـاوری و فنـاوری اطلاعـات

از دیگر مزیت‌های این دستاورد می‌توان به توانایـی ارائـه معیـار GEBV در صـورت ارائـه فنوتیـپ، اسـتفاده از به‌روزتریـن الگوریتم‌هـای آنالیـز داده مطابـق معیارهـای جهانـی در ایـران، تحلیل متناسـب بـا ویژگی ژنتیکی گاوهـای ایرانی در داخل کشـور و تعامل و همکاری با پژوهشگران و صنعتگران داخلی اشاره کرد.

ایـن محصـول حاصـل همگرایـی زیسـت‌فنـاوری و فنـاوری اطلاعـات اسـت. این خدمت بـا بررسـی دی‌ان‌ای مرتبـط با هر نمونـه از طریـق دسـتگاه‌های پیشـرفته و انجـام زیسـت انفورماتیـک از طریـق هـوش مصنوعـی و اسـتفاده از فنـاوری اطلاعـات، ارائـه می‌شـود.

 

مرکز ارتباطات و اطلاع‌رسانی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری

#17

نظرات شما
تهران، میدان ونک، خیابان ملاصدرا، خیابان شیخ بهایی شمالی،
خیابان لادن، پلاک 20 (کد پستی : 1991745681)
تلفن : 83530
ایمیل : pr@isti.ir
گسترش دسترسی به حجمی وسیع از داده‌های ژنتیکی
گسترش دسترسی به حجمی وسیع از داده‌های ژنتیکی
00/07/25 - 10:18
فناوری دیجیتال با پردازش داده‌های شناختی سلامت را واقعیت می‌بخشد
فناوری دیجیتال با پردازش داده‌های شناختی سلامت را واقعیت می‌بخشد
00/04/22 - 15:17
پلتفرم جامع تجزیه و تحلیل داده‌های ژنتیکی بومی شد
پلتفرم جامع تجزیه و تحلیل داده‌های ژنتیکی بومی شد
97/12/07 - 12:24
بیشتر بخوانیم